-
Az itteni közlekedéséről általánosan.
Legfontosabb tudatnunk, hogy a közlekedés itt baloldali. Tehát nem csak vezetni furcsa a turistáknak baloldalon, hanem a gyalogos is rossz irányban néz, járdáról való lelépés esetében. Már ahol van járda, mert ez itt nem nagyon divat. A szabályokat, már ha egyáltalán beszélhetünk szabályokról, két féle képen kell tudomásul venni. Egyik az évek óta jól bevált és működő íratlan verzió. Mindenki ezt használja!
Másik pedig az előírt rendszabályok. Meg ne próbáld!!
Ritka esetekben ez a kettő egyezik, ilyen a körforgalom, mikor az előírás és a gyakorlat is ugyanaz, valamint a jelzőlámpák, amit az emberek nagyobb százaléka betart. (talán) Itt a záróvonal az íratlan forma szerint bárhol átléphető.
Az úttestek közepén húzódó (európai értelemben) forgalom elől elzárt terület pedig kanyarodó vagy éppen gyorsító sáv, de használhatod előzésre is. Hogy az előzésnél maradjunk, teljesen mindegy jobbról vagy balról teszed, csak vigyázz, mert az út szélén szembe, rend szerint, érkeznek motorosok, akik lusták átmenni a jó oldalra pár kilométer kedvéért. T alakú útkereszteződésben mindig az egyenesen haladó megy és a becsatlakozó néz körül, még akkor is, ha balkezes az utca, vagyis az írott szerint elsőbbsége lenne. Amikor két azonos szélességű út merőlegesen keresztezi egymást, ott megáll a tudomány, de a forgalom nem. Mindenki néz, figyel és egyszer csak átér. Senkinek nincs fogalma arról, hogy ki lehet a „jó”?! Ezért Phuketen az ilyen kereszteződéseket legtöbb esetben belámpázzák, ezzel segítve az áthaladás sorrendjét. -
Járművek és létszám.
Jóformán túlzás nélkül állíthatom, hogy nincs limit.
Amennyi ember egy járműre felfér, annyi mehet vele, hisz, aki nem fér fel, úgyis észreveszi, hogy nem mehet. Erre itt kár szabályt alkotni. Az iskolabuszokon a gyerekek hátul is csimpaszkodva lógnak, több esetben látok a busz oldalán a sárvédő íven, cipő élével pilinckázni kissrácokat. Motorokon 3-4 ember még nem nagy szám 6 már igen, erre már tényleg csak a thaiok képesek méretüknél fogva. Teherautó platókon nem tudom, mennyi lehet a létszám, de tippelhettek, ha egy sima pickup platón a 25-30 ember normálisnak mondható. -
Dudálás.
Évről évre csökkenni látom a tendenciát.
6-8 évvel ezelőtt még mindenki pöfékelgetett, ma már alig hallani.
Egy biztos az általános dudálgatás itt egy egyszerű jelzés, veheted úgy, hogy a dudáló rád vigyáz azzal, hogy jelzett. Tehát igen ciki ilyenkor, ha külföldi, maximális felháborodását, keze, szája mozgatásával viszonozza. Maradj közömbös, aki dudált is azt teszi. Természetesen vannak helyzetek, mikor a thai hosszasan nyomja a dudát, ez már nem az előző hangulat. -
Baleset.
Senkinek nem kívánom, hogy balesete legyen, mert azt az esetek 99%-ában buktad. Ha csak nem egy másik turistával ütközöl, mert akkor van esélyed aránylag jól kijönni belőle. Azért írom, hogy aránylag, mert a rendőr sem szeret ingyen dolgozni, a bérlő helyet pedig nem érdekli, hogy ki volt a hibás. Épségben kaptad, darabokban hoztad, fizesd ki! Ő biztos nem fog nyomozást vagy pert indítani ismeretlen vagy ismert balesetet okozó ellen. Neked pedig nincs rá időd, hisz nyaralásod napok, hetek múlva lejár.
Sok pénzt, gondot, problémát tudok megspórolni azzal, ha megfogadjátok alábbi tanácsaimat.
Thai-jal való ütközés esetén, ha a thai elnézést kért, akkor jársz a legjobban, ha közlöd, hogy semmi baj és mindenki elmegy a dolgára. Ebben az esetben csak a saját kárt kell kifizetned.
Ha hepciáskodsz és rendőr kell az ügyhöz, akkor veheted biztosnak, hogy Te leszel a hibás, még akkor is ha piros lámpánál álltál és valaki hátulról beléd ment. Így már viszont kifizeted a büntetést, meg az ellenfél kárát is. Te nem fogod érteni, de hamar célba ér az üzlet, hogy mennyit kell kérni tőled, hogy rajtad kívül mindenki jól járjon. Persze arra gondolsz, hogy nem fizeted ki és kész. Minden esetre útleveled addig marad az örsön. Higgyétek el, mindenki kifizeti, mert új repjegyet venni és új útlevelet csináltatni és a családdal nem hazamenni nem kifizetődő. Sajnos a turisták európai gondolatai és cselekvései itt nem működnek, Pl. kérem a jelvényszámát, meg elmegyek a feletteséhez, megyek a tourist police-ba stb. felejtsd el! Ha a rendőr azt mondja Á vagy B, akkor az úgy van és úgy is lesz.
Saját turistáinknak: nem győzöm hangsúlyozni, hogy ha baleset van, bármi is történjen, ne mozogjon, ne beszéljen, ne kérdezzen, ne vitatkozzon, ne szitkozódjon, hanem azonnal hívjon fel és megpróbálok oda menni. Ha a környéken történt a baleset, nyugodjon meg, ha nem a környéken, úgy gondolom akkor is. Ha a rendőr előbb érne oda, mint én, akkor ismét hívjon fel és adja át neki a telefont. -
Szabálysértések és büntetések.
A következő sorok nem a vicc része, bármi furcsa is.
Tudomásul kell vennünk, hogy a rendőrségnek is pénzre van szüksége, vagyis hivatalos bevételre (is). Ilyenkor fix megszokott pontokra kivonulnak általában szép számmal és a néhány szabály megszegését büntetik. Mik ezek? Valószínűleg nem az elakadás jelző háromszög az égő készlet vagy az egészségügyi csomag. Ugyanis én ilyet még itt nem láttam, de szerintem ők sem, hiszen az elakadt járműveket, baleseteket, minden esetben az út széléről letört zöld ággal, néhány gazcsomóval jelzik. Ezt nem árt megjegyezni, hogy minden olyan esetben, ha friss zöld ágat, fűcsomókat látsz a sávodban, azonnal fékezz, mert a kanyr után ott a baleset!!! De térjünk vissza a büntetésekre.
Szóval az igazoltatási pontokon és csakis az igazoltatási pontokon, legyen nálad a jogosítvány, legyen érvényes műszaki a járműn, és ha motoros vagy, akkor fejeden a bukósisak, ha autót vezetsz, akkor a bekapcsolt biztonsági öv. Utóbbira bőven lesz időd, mert előre jól látod a helyzetet, hogy olyan, mint egy határátkelő, ahol minden kocsiba benéznek. Ha nincs nálad a jogosítvány, vagy egyáltalán nincs, semmi gond. Ne magyarázkodj, kifizeted a bírságot, nem egy összeg 300 baht és mehetsz tovább. Sőt aznap már meg sem büntethetnek ez miatt máshol, mert papírod van róla, hogy nincs jogsid. Csak ezt kell felmutatnod. Általában hibánként 300 bahtot szabnak, de ha például nincs jogsid, nincs műszaki és nincs sisak vagy őv, ráadásul nem álltál meg, de elfogtak, azért nem kell 5 X 300 bahtot fizetned, csak mondjuk 900-at. Csak egy történet. A fiamnak nincs jogsija, mert még gyerek és még évekig nem is lehet. Rendszáma poénból fejjel lefelé volt felszerelve és nem nagyon akart megállni egy ilyen esetben, főleg bukósisak nélkül. Nem ismerős rendőr volt és több csillagos papírt kapott. Mivel jogosítvány nem maradhat a rendőrnél a büntetés kifizetéséig, mert nincs, így a motor maradt addig zálogban. Én vittem be a rendőrségre a papírt kifizetni és úgy gondoltam, hogy itteni életem legnagyobb bírságát fogom befizetni. A rendőr közölte ismeri a fordított rendszámos motort, már két éve így van, de nem tudta, hogy a fiam vezeti. 300 bahtra büntet Tehát sem a jogosítvány hiánya, sem a bukósisak nem volt szóra sem érdemes. Egy dolgot viszont jól jegyezzünk meg! A rendőr, ha barát, ha nem barát, ha szolgálatban van, ha vendégségbe jön Ő rendőr és a tiszteletet meg kell adni neki. Az itteni rendőrök nem magyar rendőrök, nem játsszák el a hattyú halálát, mert leszakadt a sárvédő gumid, nem tartanak oktatást róla, hogy ezzel micsoda borzalmas vétséget okoztál, viszont Te sem emelheted meg a hangod, kezed. (itt nem kell figyelmeztető lővés) Ne kezdj el vitázni, ne próbálj alkudozni, ne legyél rémült és ne legyél szemtelen. Sima közömbösséggel, mint ha egy doboz cigit vennél a boltban, kifizeted, megköszönöd (fontos!) és mész a dolgodra. A büntetés kifizetéséről sem árt néhány szót ejteni.
Figyeljétek meg, hogy sosem az adott rendőrnél fizetsz. Ő csak papírt ír és kicsit arrébb egy fa alá helyezett asztalnál tudsz fizetni és kapsz egy másik papírt, majd ezzel visszalépsz a megállító rendőrhöz, felmutatod és mehetsz. Másik verzió, de ez szívás, mikor nincs kint asztal és be kell menned a helyi rendőrségre. Főleg akkor, ha mire befizetted és visszamész a helyszínre, már a rendőröd befejezte munkáját és jogsiddal közbe bement a rendőrségre. Ugyanis kezdheted elölről. Itt nem a 300 baht a méreg, hanem az ingázás.De a legjobb az a megnyugtató rutin, ha tudod, hol vannak az igazoltatási pontok, hol tudod kikerülni és sem jogsi, sem sisak, sem öv nem kell. Hisz egyéb helyeken akkor sem állít meg a rendőr, ha nincs szélvédőd és a motorháztetőről háttal vezetsz.
-
Ital és vezetés.
Ital és vezetés.
Én azt mondom mértékkel.
Bár az újabb reklámtáblák szerint egyáltalán ne, de ezt szerintem ők sem gondolták komolyan. A rendőröket itt a mai napig nem érdekli, hogy Te ittál vagy sem.
Legyen öv, sisak, jogsi műszaki!
Vagyis inkább ne legyen és 300 baht legyen, -így mindenki happy!
A kényelmet pedig a világon mindenhol meg kell fizetni.
Címünk és elérhetőségeink:
Hungarian Center Co. Ltd.
Thailand, 363/9 Patak Road, Karon, Muang, Phuket 83100
Étterem, étkezés, járműbérlés, turista információ, programok,
free Internet és találkozási pont: Karon-beach, Patak Rd. 463
- +66 89 59 29 473 ( helyi készülékről: 0 89 59 29 473 )
- +66 89 59 35 976 ( helyi készülékről: 0 89 59 35 976 )
- Elektronikus levélezés:thaifold@phuket.hu
-
Facebook :
facebook.com/ThaifoldiHungarianCenter